niedziela, 30 lipca 2017

Sowa z Zaczarowanego Lasu

Ktokolwiek będziesz w Nowogródzkiej stronie
Do Płużyn ciemnego boru
wjechawszy pomnij zatrzymać swe konie,
byś się przypatrzył jezioru...






Świteź tam jasne rozprzestrzenia łona,
W wielkiego kształcie obwodu,
Gęstą po bokach puszczą oczerniona,
A gładka jak szyba lodu.


Jeżeli nocną przybliżysz się dobą
I zwrócisz ku wodom lice,
Gwiazdy nad tobą i gwiazdy pod tobą,
I dwa obaczysz księżyce.


Niepewny, czyli szklanna spod twej stopy
Pod niebo idzie równina,
Czyli też niebo swoje szklanne stropy
Aż do nóg twoich ugina:


Gdy oko brzegów przeciwnych nie sięga,
Dna nie odróżnia od szczytu,
Zdajesz się wisieć w środku niebokręga.
W jakiejś otchłani błękitu.


Tak w noc, pogodna jeśli służy pora,
Wzrok się przyjemnie ułudzi;
Lecz żeby w nocy jechać do jeziora,
Trzeba być najśmielszym z ludzi.


Bo jakie szatan wyprawia tam harce!
Jakie się larwy szamocą!
Drżę cały, kiedy bają o tym starce,
I strach wspominać przed nocą.


Nieraz śród wody gwar jakoby w mieście,
Ogień i dym bucha gęsty,
I zgiełk walczących, i wrzaski niewieście,
I dzwonów gwałt, i zbrój chrzęsty.


Nagle dym spada, hałas się uśmierza,
Na brzegach tylko szum jodły,
W wodach gadanie cichego pacierza
I dziewic żałośne modły.


Co to ma znaczyć? różni różnie plotą,
Cóż, kiedy nie był nikt na dnie;
Biegają wieści pomiędzy prostotą,
Lecz któż z nich prawdę odgadnie?

Ta ballada Adama Mickiewicza od razu przyszła mi na myśl ( tak, część znam na pamięć dzięki mojemu tacie, który zamiast bajek czytał mi Mickiewicza jak byłam mała, więc wiele ballad i utworów znam po prostu ), gdy tylko zobaczyłam wyzwanie Szuflady. Dla mnie jako dziecka była to straszna ballada, bałam się. To był właśnie zaczarowany las... pełen pełen duchów, straszydeł, wodnic, wodników i innych dziwnych postaci :) 
Jedną z takich postaci jest sowa...
Tym razem niebieska. 
Wykonana z filcu. Filcowana na sucho. 
Sowa jest niezbyt duża, siedząc ma z 5 cm wysokości. Ale czyż w Zaczarowanym Lesie nie może takich sówek być ? Raz siada tu a raz tam. Sowa Mądra Głowa. Każdemu, kto zapuści się do Zaczarowanego Lasu szepcze do głowy mądre słowa. Dziś przysiadła tu i zapozowała mi do zdjęć: 









Sowę zgłaszam do wyzwania Szuflady pt : Zaczarowany Las: 

 
https://szuflada-szuflada.blogspot.com/2017/07/wyzwanie-lipcowe.html











a tutaj porównanie z moją pierwszą sową :